divendres, 19 de setembre de 2008

Un Volt, una revolució















Imatge del model de pre-producció del Volt (Font: Autopista)

Salvarà el Volt a General Motors?. El passat 17 de Setembre, el dia en el qual la marca celebrava el seu centenari, es desvetllà el projecte més esperat dels darrers anys: un model de pre-producció del Chevrolet Volt, l'aposta del gegant nordamericà en plena crisi, per a fer front a un problema global que els fabricants d'automòbils han abordat tot fent ús de diferents teconologies substitutives, o complementàries, de la benzina o el gasoil. I és que el model està pensat, únicament i exclusiva, per a funcionar amb electricitat, tot i que porti un petit motor de benzina destinat, només, a carregar-ne les bateries en cas necessari.

Com funciona? Els qui vulguin una explicació més detallada la trobaran en aquest article de la revista Autopista Per la resta, dir-los que el cotxe utilitza un motor elèctric, que dóna una potència equivalent a uns 150cv. Té una autonomia de fins a 60km entre càrrega i càrrega (suficient, segons els estudis d'ús de la majoria de la població nordamericana) i una velocitat màxima insòlita per un automòbil d'aquesta tipologia: 160km/h. Un cop a casa, el Volt s'endolla com qualsevol aparell que funcioni amb acumuladors, i, en cas que la bateria estigui completament descarregada, en menys de tres hores estarà a punt per a tornar a sortir. Sigui com sigui, però, mai no deixarà penjat al propietari, perquè, d'esgotar-se la font d'energia, el seu petit motor de benzina entrarà en acció.

Per la resta, tot semblen avantatges. La primera, un cost molt inferior per quilòmetre recorregut, respecte al dels combustibles fòssils. Dins i fora, el silenci absolut... L'únic repte pendent és, hores d'ara, la fabricació de bateries menys pesants, més econòmiques i de major capacitat, que permetran una autonomia encara més gran.

Toyota ha venut prop d'un milió d'unitats del pioner Prius, i Honda també ha apostat per l'energia elèctrica, amb la versió hibrida de l'Accord, i amb la presentació d'aquí uns dies al saló de París del prototipus Insight. El Volt de Chevrolet, que apareixerà al mercat americà l'any 2010, i posteriorment a Europa, sota el paraigües d'Opel, promet ser un rival de bandera. De moment, la seva publicitat no pot ésser més enginyosa. Després de cent anys construint benzineres, el futur les esborra del mapa, mentre reneix el verd...