dijous, 22 de desembre del 2011
dijous, 15 de desembre del 2011
Crònica local
Eco de Sitges, 16 de desembre
Eco de Sitges, 16 de desembre
VentdelCau VII
(La contrareforma)
“Hem demanat al projecte de
museus que, dintre de les possibilitats, la façana de mar de Maricel recuperi
la seva identitat d’edifici noucentista”
Vinyet
Panyella
Per no fer Carnaval abans de cap d’any, deixaré l’assumpte dels nous
horaris i recorreguts de les rúes per l’any vinent. Fins ara, ben pocs
comentaris positius, per a no dir cap, he escoltat arran de la decisió. Ben al
contrari... A veure si entre la crisi i els mossos encara tornarà el fardo? En bon moment vaig incinerar la
parca sens dubte....
Dimecres, 14 de desembre. 16h.
Museu Romàntic
Amb una humitat que aconsegueix que dins de la casa se senti una fredor
superior a la del carrer, es presenta el pla d’actuació del Consorci del
Patrimoni de Sitges al primer pis del museu Romàntic. Allí on el temps s’aturà
quan no tothom duia rellotge. L’edifici també està un pèl atrotinat en algunes
dependències, però no seré jo qui digui que algú faci alguna cosa quan el més
calent és a l’aiguera museística. Compareixen davant dels mitjans de
comunicació i els treballadors i tècnics de l’ens co-gestionat per Diputació i
Ajuntament -entre daurades cornucòpies,
cadiratges isabelins, decoratives grisalles i les sempre impactants aranyes de
cristall- l’alcalde Forns i Vinyet Panyella per a desvetllar, entre d’altres
coses, el misteri de la nova i contrareformada
façana de mar de Maricel i Can Rocamora/Xicarrons, i, tant o més important
que l’anterior, les bases del projecte museogràfic fins avui mai no exposat.
I gairebé al final de la intervenció de la nova gerent, aparegué
projectada la façana de la concòrdia. La que ha de conciliar objectius,
desitjos, interessos, suggeriments, voluntats, opinions, discussions i polèmiques,
criteris de tota mena i polítics de colors diferents, institucions, ciutadans, plataforma,
artistes, tècnics, el món en general i als sitgetans en particular, com no ho va
fer la seva antecessora, protagonista d’un periode ciclotímic que la secció ha
intentat reconstruir en aquesta mena de serial que, probablement, arribarà a la
mida televisiva dels tretze episodis si seguim així. I començo amb un
posicionament sense embuts, tenint en compte que sóc esclau del que vaig
escriure i ho assumeixo de dalt a baix, perquè continuo pensant allò que
pensava. Dit això, m’agrada el que he vist? Si. Està molt bé. M’agradava el que
vaig veure el 2009? Si, estava molt bé també. Creuen en la conversió dels
justos?. És broma. De les dues afirmacions no cal que en surti quelcom de
contradictori o excloent, perquè fan referència als coherents resultats finals
de sengles maneres molt contraposades d’entomar un encàrrec. Tampoc ara no s’ha
pogut ensenyar gran cosa perquè, com es va assenyalar, el que hi ha dibuixat és
un alçat bàsic de la façana de mar, i de les plantes dels edificis, però dóno
per segur el vist i plau general, perquè es parteix del pressupòsit que
encapçala l’article d’avui. El que em convenç és que es defuig de la mera
reconstrucció historicista del conjunt arquitectònic tal i com estava a
principi de segle XX –abans de ser potinejat a finals dels 60, amb la
construcció de l’apartament del doctor Pérez Rosales i la façana de Can
Rocamora- i s’opta per una actuació que vol recuperar un esperit estètic a
partir dels elements més significatius del conjunt diguem-ne que original. De la
mateixa taula de l’arquitecte, doncs, han acabat sortint dues propostes
antitètiques d’abordar un repte. No és, ni ha estat, ni serà, el primer cas en
la història. Per uns instants he recordat l’incendi del Liceu i les discutides
sobre si calia reconstruir-lo fil per randa, o plantejar un teatre de bell nou.
Per fortuna, el cas que ens ocupa no té un origen tan traumàtic, malgrat que hi
pugui veure algun que altre lligam en els diferents criteris d’intervenció.
Sigui com sigui, el que pot assegurar-se és que no hagués existit mai la façana
de vidre si el procés de redacció d’aquest projecte hagués començat pel que es
va descobrir dimecres passat, i hagués continuat de manera més dialogada i
sensible a l’entorn. El disseny presentat aquesta setmana, amb tots els matisos
que s’hi puguin afegir, respon als desitjos d’una munió de sitgetans vehiculats
a través de la plataforma SOS Sitges.
I a la plataforma li escau el mèrit d’haver-ho aconseguit. Adéu passeres, adéu vidriera, adéu polèmica
gràcies a Déu. I adéu a la tarima-tablao dels sistemes de climatització
al primer pis del Cau Ferrat. El Cau Ferrat no es toca rebla la
directora, mentre assegura que els tècnics s’esmerçaran en trobar la manera de
climatitzar-lo sense ferir-lo ni ferir sensibilitats. Josep Emili Hernández
Cros ha respost al nou encàrrec com ha respost Vinyet Panyella, qui, en el seu
dia, no va mostrar-se obertament contrària al projecte inicial i si, en canvi, al
procediment administratiu que l’envoltà. Entre d’altres coses perquè no creu –i
és una bona observació- que l’adequació als nous requisits hagin desvaloritzat
una feina que segueix contenint elements prou valorables i importants. Sense
poder aprofundir en les beceroles de la proposta museogràfica, Can Rocamora
–pendent encara d’una decisió judicial que pot tombar moltes coses- continuaria
essent el distribuidor del fluxe de visitants a Cau Ferrat i Maricel, i esdevindria,
en la seva primera planta, on se situaria la llar de foc i els paraments de
ceràmica reconstruïts, un petit centre d’interpretació a l’entorn dels noms
propis que envolten la història del conjunt museístic, fora del temple de
Rusiñol: Deering, Utrillo, Casas, Xicarrons o Rocamora. El segon pis de
l’immoble es destinaria, com ja es preveia, a espais de formació i difusió de
continguts, en el marc d’un programa molt potent pel que fa referència a la
explotació del vessant pedagògic del nostre patrimoni, i que es féu valer de
manera molt explícita en la roda de premsa, quan s’assegurà que l’objectiu és
que cap escolar sitgetà es quedi sense visitar els museus de la vila almenys
dues vegades en la seva etapa d’educació inicial.
Pel que fa al Maricel, l’organització interna del futur museu sembla
també prou definida. La planta baixa mantindria alguns dels senyals d’identitat
ja coneguts de sempre, mentre que al primer pis se situaria, en indret de
privilegi, la col.lecció municipal d’art, des del Luminisme fins a les obres de
mitjans de segle XX. Les anteriors al periode inicial s’exposarien al museu
Romàntic. La segona planta del Maricel es dedicaria al llegat del doctor Jesús
Pérez-Rosales, incloent-hi un àmbit que serveixi per a glossar la figura del
filàntrop, poc present en el mapa humà d’aquesta història. Finalment, caldrà
recol.locar la col.lecció de marineria d’Emerencià Roig –que bonica quedaria a
Can Falç- i un munt de serrells que, poc a poc, aniran afegint-se a la llarga
llista de feines pendents. Si no apareixen nous entrebancs, el Cau Ferrat
podria inaugurar-se d’aquí un any. El Maricel abans o després de l’estiu del
2013. El comptador torna a posar-se en marxa, cal esperar que fins al final.
Mentrestant, a la primavera de l’any vinent ens espera una exposició al Miramar
que ens farà redescobrir les grans peces del Cau. Valdrà la pena.
dijous, 8 de desembre del 2011
Crònica local
Eco de Sitges, 9 de desembre
Eco de Sitges, 9 de desembre
Gratis et amore
Ara que gairebé es questionen les raons de tot, quan fins fa quatre dies
no es questionaven les raons de res, sovint escolto un comentari recorrent del
tipus: veus com es poden fer coses bones
sense gastar diners? Cert. Com de dolentes gastant-ne, penso. No és res de
nou. Abans, ara i sempre, a Sitges hi ha hagut i hi ha molta gent que fa bones coses
sense fer soroll. Que ajuda sense demanar res a canvi, i que treballa per a
causes comunes. I també hi ha persones que es trenquen la closca diariament per
a tirar endavant. Són els que treballen des de la discreció en una societat
acostumada a fer-se veure, i que han hagut d’ésser testimonis de com molts
diners servien per a encarregar feines a qui no calia encarregar-les, que han
acabat generant despeses que tampoc no calia generar. Avui, que tornem a veure
el bosc un cop han caigut els arbres, la bona voluntat –aquella que ni es
compra ni es ven- estarà, més que mai, darrere d’algunes de les grans i petites
dates del nostre calendari mogut per l’austeritat. Als qui ja la practicaven en
els bons moments no els costarà gens continuar practicant-la en els dolents.
Als qui es varen empassar el discurs de la pretensiosa professionalització en
l’organització de determinats esdeveniments quan les vaques anaven grasses, no
els tocarà més remei que posar els peus a terra i obrir els ulls davant d’una
realitat que, en el fons, és la que ens ha de servir per a situar les noves
vares de mesura. Els comerços del carrer Sant Josep han unit esforços per a fer
un calendari a benefici de l’Ave Maria, un grup de sitgetans ha posat en marxa
el Sitges corre per la marató, el
petit miracle de Els Pastorets ja funciona,
la cavalcada de reis serà un èxit gràcies a un esforç comú que contrapesarà el
pressupost més baix que es recorda de fa temps. No caldran camells mecànics, ni
focs d’artifici, ni el gran elenc de Disney. N’hi haurà prou amb que vinguin dignament
aquells a qui tothom espera. I així seguiriem amb una corrúa llarguíssima
d’esdeveniments i activitats, vinculades amb entitats i associacions, que la
secció es mostra incapaç de relacionar i que han estat i seran possibles
gràcies a que sempre hi haurà gent disposada a fer coses pels altres. Necessitem
d’experiències així, mal que sigui per a injectar una mica d’optimisme al
panorama.
Dimarts, 29 de novembre
S’inaugura el centre d’empreses creatives. Aquell que durant tants plens
municipals defensà la regidora Carmen Prat, i que ha estat un dels pocs projectes
pendents que ha sobreviscut dins del govern de la nova majoria, fins al punt
d’utilitzar una prosòdia bastant similar a l’hora de copsar-ne les virtuts. Dies
després, i gràcies a la difusió de la posada en marxa d’aquest equipament, ElPuntAvui situa l’alcalde Forns a la
capçalera del llistat de semàfors verds, al costat de Pep Guardiola i Angela
Merkel. Déu n’hi do per a qui fa quatre mesos explicava penes a Intereconomia. Sigui com sigui, la
proposta comença des d’un plantejament de mesura, amb 10 mòduls de treball
complementats amb zones de serveis comuns, que es lloguen a partir d’uns
raonables 250€ al mes. Benvinguts siguin els emprenedors seriosos en un món de
venedors de fum que els posa massa obstacles per a desenvolupar-se. Ha estat
una de les poques bones notícies d’una setmana en la qual la Generalitat li ha
dit a l’alcalde que es preveu molt difícil la construcció de l’escola Agnès de
Sitges -i que allò que abans s’assegurà des del departament d’ensenyament no
podia assegurar-se- i en la qual l’alcalde ha dit que l’Ajuntament no pot
assumir la minva en la subvenció de la Generalitat a l’escola de música i, en
conseqüència, les quotes pujaran. En contrapartida, si les coses es posen de
cara, i tenint en compte que les dues llars d’infants sitgetanes són
gestionades per la mateixa empresa, potser amb la renegociació del contracte de
la concessió de El cercolet –que
expira la tardor de l’any vinent- s’hi podrà afegir el de La Moixiganga –que no finalitza fins el 2015- i les educadores dels dos centres podrien veure millorades les
seves condicions laborals d’una vegada i sobre el paper.
Dimecres, 30 de novembre. Meliá
Sitges.
Amb unes 70 persones entaulades, l’assistència més minsa que hom recorda
des que assisteix al sopar de l’agremiat -i ja dec comptar uns 20 anys- el
sector fa balanç d’un exercici que ha recuperat les xifres d’ocupació hotelera
del 2008, a compte de rebaixar preus. Menys fortuna han tingut restauradors i
establiments d’oci nocturn, als quals la crisi està picant amb contundència.
Els menús i les tapes han fet encaix en una clientela amb menys possibilitats
econòmiques a l’hora d’entaular-se. Fins i tot la rumorologia parla de
l’aterratge d’un important nom del tapeo de
la comarca al Cap de la Vila. Veurem.... El gremi ha presentat alegacions a la
nova taxa de recollida d’escombraries, i Joan Anton Matas es mostra molt reaci
a la proposta de la Generalitat de desempolsegar el pagar per pernoctació –allò
que abans en deien ecotaxa- que no
treuria les castanyes del foc a les destinacions turístiques que no formen part
dels circuits dels tour-operadors. L’alcalde
confessa que el festival de patchwork ha estat a punt de marxar de Sitges,
perquè té molts pretendents amb millors infraestructures per a hostatjar-lo. Aquí,
està per veure si hi haurà diners per a construir la promesa electoral d’un
pavelló firal...
Dijous, 1 de desembre
Vinyet Panyella ha arribat a la direcció del consorci del patrimoni seguint
el mateix camí que portà en el seu dia a Antoni Sella. Bàsicament, la política
els posa, i la política els treu. Més enllà d’aquest questionable i arbitrari
criteri, m’agafo al vessant positiu: Sitges continuarà tenint a algú de casa i
amb capacitat demostrada al capdavant dels nostres museus. I això és més
important del que sembla si tenim en compte que la Diputació és qui té el mànec
de la paella de la seva gestió des de fa un munt d’anys. Conec a l’ex-director
i a la nova directora. I als dos –dos caràcters dels que no s’arronsen
fàcilment, i que imposen quan el treuen- els valoro i aprecio. S’equivocaran
els qui intentin menystenir Sella per aquest final d’etapa amargant, vinculat a
un projecte de reforma mal administrat des de molts àmbits. La trajectòria del
fins avui gerent ha estat impecable pel que fa a propostes d’altíssima
qualitat, palesades en exposicions, publicacions, restauracions, i múltiples
activitats de difusió, afegides a la perseverança infatigable amb la qual ha
perseguit l’objectiu d’aconseguir un futur millor per uns museus que, no ho
oblidem, estaven en un estat de salut crític des de feia lustres. Superat un
novembre de tensions subjacents, Vinyet Panyella –que ja va viure en primera
persona la feixuga remodelació de la biblioteca de Catalunya- arriba amb l’encàrrec
de donar un cop de timó a les polèmiques obres, que respongui als desitjos de
la majoria, i amb el compromís de no perdre massa llençols en aquesta bugada de
llarga durada, que ha d’acabar amb la inauguració més sonada en dècades. Bona
sort pel qui se’n va i també per la qui haurà d’enfrontar-se al palangre.
Divendres, 2 de desembre. Prado
Nou format per a la Nit de premis
Sitges. I funcionà. Fou sòbria, digna i amb uns quants apunts de
creativitat sitgetana que salpebraren una vetllada feliç, que se celebrà en abierto com dirien en l’argot
futbolístic i que l’alcalde reblà amb un discurs interromput amb aplaudiments
quan es referí a la reforma del Prado i a la dels museus. Fa sis mesos parlà de
la de la biblioteca i també hi va haver aplaudiments... Creuem els dits.
Joan/Vicenç Tutusaus/Morando En atenció a Mònica Zgustova ;-)
dijous, 1 de desembre del 2011
Crònica local
Eco de Sitges, 2 de desembre
Eco de Sitges, 2 de desembre
Life takes VISA
“Todo necio confunde valor con precio” Antonio
Machado
Com entendre la rendibilitat i/o la sostenibilitat d’un servei
municipal? Compte perquè entre un concepte i l’altre hi pot haver la mateixa
distància que la que hi ha entre fer diners i no perdre’n més del necessaris,
per no parlar de l’obligatorietat de no llençar-los. On és el llindar? On el
gestor del servei consideri, a partir de la convicció de prestar-lo en base a
una argumentació que, fonamentalment, ha de tenir l’objectiu del bé comú. Pels
qui necessitin quelcom més enllà d’aquesta expressió inicial, em permeto
adreçar-los al text legal de referència. La llei de bases del règim local,
datada el 1985, deixa ben clar quines són les competències bàsiques dels
municipis des d’una perspectiva molt àmplia, que resumeixo en quatre paràgrafs,
des de la generalitat fins a l’especificitat: El Municipio, para la gestión
de sus intereses y en el ámbito de sus competencias, puede promover toda clase
de actividades y prestar cuantos servicios públicos contribuyan a satisfacer
las necesidades y aspiraciones de la comunidad vecinal. Aquesta premisa inicial,
molt edificant, lògica i necessària quan es parla d’allò que han de perseguir els
ajuntaments, amaga el parany enverinat del desequilibri econòmic si no es tenen
en compte les veritables capacitats del municipi per a administrar tot allò que
creu que ha d’oferir als seus ciutadans. Sigui com sigui, el mateix marc legal
s’encarrega de definir les prioritats: Los Municipios por sí o asociados
deberán prestar, en todo caso, los servicios siguientes: alumbrado público,
cementerio, recogida de residuos, limpieza viaria, abastecimiento domiciliario
de agua potable, alcantarillado, acceso a los núcleos de población,
pavimentación de las vías públicas y control de alimentos y bebidas. I
segueix amb les obligacions específiques d’acord amb el nombre d’habitants
censats: En los Municipios con población superior a 5.000
habitantes-equivalentes, además: parque público, biblioteca pública, mercado y
tratamiento de residuos. En los municipios con población superior a 20.000
habitantes-equivalentes, además: protección civil, prestación de servicios
sociales, prevención y extinción de incendios e instalaciones deportivas de uso
público. Finalment, la llei també fa referència al paper dels ens
supramunicipals, que en la pràctica molt sovint es treuen les puces i encolomen
responsabilitats als municipis sense dotar-los de recursos per afrontar-les,
però això ja seria una altra questió. El text diu: La Administración del
Estado, de las Comunidades Autónomas y otras entidades locales podrán delegar
en los Municipios el ejercicio de competencias en materias que afecten a sus
intereses propios, siempre que con ello se mejore la eficacia de la gestión
pública y se alcance una mayor participación ciudadana.
Ara ja poden començar a enumerar tots els serveis que presta
l’Ajuntament de Sitges en l’actualitat, i que no es relacionen en aquesta
llista establerta fa 25 anys, en un context social, no cal ni dir-ho, absolutament
diferent al d’avui. Probablement, en trobaran un munt, i, també probablement,
en podran questionar la necessitat d’alguns, d’acord amb els criteris que pot
tenir cadascú a l’hora de valorar allò que és, o pot ser, essencial, i allò que
és, o pot ser, fins a cert punt prescindible. Vet aquí un dels quids de la questió: seria bo no
confondre el cost dels serveis o de les feines amb el seu valor, perquè cost i
valor no són nocions equiparables, malgrat que, després de la dècada gloriosa del totxo, hagi crescut
la cultura de considerar les coses pel que costen i no pel que valen, sota pena de malinterpretar el que hi
pot haver a cada plat de la balança de les retallades. Obviament, la
valorització del que sigui té quelcom de subjectiu, on els números intervenen
però no sempre han de ser definitoris quan es tracta de justificar la gènesi dels
serveis públics. Arribats a aquest punt, podem coincidir en que, bona part
d’ells, han nascut d’acord amb la sensibilitat vers les demandes socials, o gràcies
a les iniciatives destinades a oferir productes que millorin la qualitat de
vida dels empadronats, que qualsevol institució ha de tenir com a fita. La
crisi ha posat sobre la taula diferents models de gestió, entre els quals
l’externalització n’ha estat un dels més recurrents. Així, hem bescanviat el
significat final del qualificatiu municipal
a l’hora d’aplicar-lo sense restriccions a la denominació d’equipaments dirigits
per empreses privades, que n’han aconseguit la gestió a través d’un concurs
públic. Avui, enmig de la crítica cojuntura econòmica, la paradoxa pesa com una
llosa: perquè parlem de serveis municipals quan, en la pràctica, l’Ajuntament
no pot intervenir directament davant de casos tan punyents com el de les
treballadores de les llars d’infants? He tornat a pensar-hi de nou arran de
l’exemple del Rusc, on, una vegada més, el que fa mal de debò és constatar que
tothom té part de raó: les treballadores a l’hora de defensar –des de l’enuig
d’haver conegut la notícia del tancament de la forma menys ortodoxa possible- la
singularitat del centre pel que fa al tracte vers els nens que precisen d’una
atenció especial, i l’Ajuntament a l’hora de pronunciar-se sobre l’herència d’una
gestió desastrosa amb l’empresa, a la qual, com tantes altres, la casa gran deu
un disbarat de diners, com si l’externalització hagués servit per a oblidar-se
del compromís de pagar als qui tenen el mateix dret de cobrar que els
treballadors amb nòmina de la casa.
I com si no n’hi hagués prou amb haver d’ésser conscient que cal gestionar
la misèria, cal empassar-se les conseqüències d’haver malbaratat la bonança.
Durant el ple del passat dilluns es donaren a conéixer les xifres globals de
despesa de les 10 VISES que
s’utilitzaren durant l’anterior legislatura. Entre les àrees de presidència i
ciutadania, l’agència de turisme i l’ens Sitges model XXI es gastaren, en restaurants,
càterings, desplaçaments en avió, tren o taxi, benzina, hotels i faramalla
diversa un total de 385.584€ des del Gener del 2008 al Juny del 2011. No
reiteraré les reflexions de fa setmanes. Hi afegeixo una factura de 645,50€ -anecdòtica si volen per
la quantitat, però definitòria per la revelació- que, segons assegura la CUP en
el seu perfil de facebook, correspon a 20
menús reunió departament de cultura. L’àpat hauria tingut lloc el 25 de
maig d’enguany. Si les referències de la CUP són bones, tres dies després de
les eleccions municipals, doncs, encara s’hauria tingut temps per a celebrar o
agrair el que fos –m’és enterament igual- a càrrec de la caixa comuna. Bon profit els
hagi fet als qui s’entaularen, per obra i gràcia i permís del qui ho va
permetre, perquè aquesta despesa, com un bon grapat de les explicitades en els
informes d’intervenció, desautoritzen i desacrediten als qui no varen saber, o
no varen voler, mesurar-se en l’ambició personal per menystenir la
responsabilitat que suposa el tocar el diner de tothom. Durant el
desenvolupament del punt de l’ordre del dia relacionat amb aquestes dissortades
targetes, es plantejà la possibilitat de posar en marxa una comissió que vetlli
per a que mai més no es repeteixin fets semblants. Com interpretar-ho? Des de
l’assumpció que els actuals òrgans de control de l’Ajuntament no controlen prou,
o no controlen gens? O des de l’assumpció que els càrrecs públics necessiten un
ens fiscalitzador perquè poden caure en la temptació de la desmesura, sense
poder tampoc controlar-la? Resulta decebedor pensar que persones entenimentades
i amb voluntat de ficar-se al servei de tothom, hagin de reconéixer que és
necessari un instrument que els vigili, per si en el futur algú –Déu no ho
vulgui- torna a excedir-se.
dijous, 24 de novembre del 2011
Crònica local
Eco de Sitges, 26 de novembre
Eco de Sitges, 26 de novembre
Año Mariano
Habillats com si anessin a servir un càtering
de casament, Raquel Sans i Joan Carles Peris anuncien a les vuit des de TV3
allò que es farà realitat a les deu. Amigues i amics, ha guanyat Mariano Rajoy
amb una majoria absoluta només comparable a la seva proverbial cautela i/o
indefinició a l’hora de manifestar posicionaments. Que ningú no digui –inclosa
Angela Merkel- que no s’ho veia a venir, perquè al líder del PP li ho han
deixat en safata, encara que a la safata només hi hagi problemes. L’endemà,
alguns diaris publiquen un interessantíssim mapa d’Espanya, confeccionat per
l’empresa Esri España geosistemas, on,
amb absoluta precisió, la península apareix acolorida segons la tendència de
vot de cada municipi. Observant-lo, tinc la sensació de contemplar el que, en
el seu moment, deuria ser la base del debat que començà amb l’assumpte de les nacionalitats històriques i acabà amb el
del café para todos, les conseqüències
del qual perduren fins avui. A Sitges, CiU ha guanyat les eleccions, el PSC les
ha perdut –amb una davallada de pronòstic respecte les generals de fa tres
anys- i el PP ha quedat en segona posició. Mònica Almiñana, regidora socialista
a l’Ajuntament, serà senadora pels vols de Santa Llúcia, en un fet que podrem
assenyalar en la nostra petita història local. Més enllà de la polèmica de
campanya relacionada amb la quantia de la seva indemnització laboral -que
encetà la que era i seguirà essent senadora de CiU, Montserrat Candini- la
primera conversa amb Almiñana em deixà la impressió d’una dona de discurs sòlid
que haurà de desenvolupar-se en aquesta cambra territorial de la qual cada cop se’n
questiona més la funció, si és que en té
alguna. En qualsevol cas, si la regidora/senadora pot exercir alguna influència
afavoridora pel municipi, endavant les atxes.
Aquest podium CiU/PP/PSC no és nou. Els resultats del Diumenge a casa
nostra tingueren un precedent l’any 2000, el de la majoria absoluta d’Aznar,
quan el PP assolí un percentatge de vot del 28,7%, bastant superior al 23%
obtingut enguany. Bé, de fet res no és nou ni vell en la dinàmica de la llei
del pèndol. En Joan Tutusaus, infinitament més hàbil que un servidor a l’hora
d’elaborar estadístiques, s’ha capbussat en les graelles electorals de la
democràcia sitgetana, a la recerca d’algunes dades curioses. En xifres
absolutes, ningú no ha pogut superar els 4927 sufragis que recolliren els
socialistes en les darreres generals. A CiU li correspon el màxim històric de
percentatge de vot: un 52,9% a les eleccions al parlament del 92, que contrasta
amb l’11,7% aconseguit a les municipals del 2003. Pel que fa a les dades de
participació, cap xifra de les darreres dues dècades supera els percentatges
del 82,4% de les generals del Juny del 1977, o el del 82,3% de les generals del
82, quan González i el cambio arrossegaren multituds. A l’altra cara de
la moneda, igualment sembla difícil de superar el rídicul 39,9% de participació
de les europees del 2009. Paradoxal evidència en un moment en el qual Europa
–Alemanya, vaja- ens mana.
Curiosament, és irònic l’ús de l’adverbi, des del 20 de Novembre –i
seguint la lògica estratègia de la condició humana, que assenyala que les bones
notícies mai es fan esperar perquè totes tenen pare, mentre que les dolentes
sempre fan de mal dir perquè ningú vol assumir-les- hem viscut una reacció en
cadena d’aquelles que fan pujar la mosca al nas. Tres exemples. Primer: el Banc
d’Espanya intervé el banc de València, colgat pel gec immobiliari, i li injecta
3000 milions d’euros en números rodons, per a vendre’l quan pugui. El president
de l’entitat valenciana va dimitir abans de la intervenció, i de les eleccions
es clar. Segon: en una enèsima revisió de la paràbola del cantir a la font, i
enterrat el brindis al sol de Rubalcaba sobre l’eliminació de les Diputacions, el
PP ja ha advertit CiU que d’això del pacte fiscal ja en parlarem. Duran
i Lleida, qui dies abans en un atac de sinceritat locuaç confessà que de dir el
que faria no guanyaria les eleccions -tot
recordant-me l’antològic digue’m que m’estimes encara que sigui mentida de
Johnny Guitar- manifestà dilluns que si el pacte fiscal no s’aconsegueix
no serà la mort de ningú, malgrat que, de forma immediata, ho va voler
compensar amb el ja conegut, i un punt èpic, el defensarem fins al final. Déu nos en guard de les paraules dites.
Tercer: enfortit pels resultats a Catalunya, el president Mas anuncia dimarts
una bateria de noves mesures de contenció/retallada/ajust –facin servir el mot
que més els vingui de gust- que la mateixa estratègia exposada fa quatre
línies, i ampliament emprada en el món de la política, recomanava no treure del
calaix fins ara, per mor de no tibar més d’una corda ja prou tibada. Es parla
d’una nova disminució del sou dels funcionaris, de la corresponsabilització
ciutadana en la despesa sanitària amb l’eufemístic tiquet moderador, i d’un
augment de la benzina, del transport públic, de les matrícules universitàries o
del rebut de l’aigua.....Si, de l’aigua. Tota la vida pagant la desorbitada,
injusta i escandalosa quota de l’aforament -perquè almenys a bona part de
Sitges no hi ha hagut manera d’instal.lar comptadors- i ara resulta que
l’Agència Catalana de l’Aigua està arruinada i haig de prendre consciència de
la seva situació, quan a l’empresa mai no li ha importat en absolut la meva.
Obligada reciprocitat solidària la que plantegen les circumstàncies...
Vet aquí el parany pervers de les retallades o les reduccions quan les
urgències pressupostàries condueixen a aplicar-los de manera universal, sense
aturar-se en les casuístiques particulars, importantíssimes en aquests casos si
no es vol acabar pensant en el verset bíblic dels justos –els de sempre- que
pagaran pels pecadors. I qui diu pecadors diu aprofitats, espavilats, o els
de sempre també. A més d’ésser com la pluja que mai satisfà tothom, a les
actuacions en aquest sentit no els mancaran raons per a ésser definides com a
injustes per acció, omissió o intenció. I això que partim d’un axioma etern:
bàsicament, els deutes només poden eixugar-se fent dues coses: gastant menys
diners i ingressant-ne més. I cadascuna d’elles té un manual d’instruccions
bastant establert d’antuvi, que imposa retallar despeses per un costat i apujar
impostos per l’altre. Avui, les institucions s’agafen al manual de la contenció
traumàtica com qui s’agafa a un ferro roent en el marc d’un sistema que segueix
mostrant-se incapaç a l’hora de poder depurar les possibles irresponsabilitats
de gestió que s’hagin pogut cometre durant els darrers anys del diner fàcil, i
de les mànigues que han quedat més curtes que mai de tant estirar el braç. A
Sitges, l’Ajuntament té molts fronts oberts en aquest sentit. Els darrers, als
quals caldrà dedicar-hi atenció, són el tancament del centre d’esplai El Rusc, el proper 30 de Novembre, i la negociació amb els treballadors
de la casa gran, encallada de fa dies. Les rebaixes són generalitzades a festes
–es parla d’una reducció en el pressupost de Festa Major i Santa Tecla que
podria implicar la no retribució en líquid a les colles- s’apujaran les tarifes
de l’escola de música, i es deuen diners a entitats assistencials com Càritas, la
Creu Roja, l’hospital, l’Ave Maria.... es deuen diners al sum sum corda vaja.
I per aixecar aquesta llosa no hi ha miracles, ni massa alternatives
disponibles, ni més cera que la que crema. Quan hom deu diners els ha de pagar.
I si no els paga, ho acabarà pagant d’una manera o altra. Amb el canvi de govern, els ultimàtums de les
empreses estan a l’ordre del dia, i s’estan posant a prova molts criteris que
caldria, des de l’obligat consens, poder defensar amb detenció, extensió,
sensibilitat social i convenciment. Valdria una pregunta per acabar: on situem
el llindar de la sostenibilitat dels serveis públics?
dijous, 17 de novembre del 2011
Crònica local
Eco de Sitges, 19 de novembre
Eco de Sitges, 19 de novembre
Una de totxos i
dues de crisi
En ocasió d’un encàrrec de la presidenta del Grup d’Estudis Sitgetans,
Vinyet Panyella, la secció s’ha capbussat en els més de 800 articles escrits
des d’aquell 9 d’abril del 1995, per a intentar enfilar un discurs que el passat
dissabte intentà explicar les causes de la transformació més important que ha
viscut la vila en el darrer quart de segle. En faig una excessiva abstracció
avui, i agraeixo que s’hagi pensat en la seva publicació futura en un quadern
del GES, que inclourà fotografies i corbes estadístiques. Què és el que més ha
canviat a Sitges? No cal pensar massa: la nostra fesomia, el nostre Sitges
que dirien els avis fent referència a una mena de paradís perdut d’infantesa que ha estat, durant
una dècada llarga, beneficiari i víctima a la vegada de les conseqüències de no
haver pogut, sabut o volgut, conduir les regnes del seu propi destí, que quedà
en mans dels qui varen saber aprofitar l’oportunitat. Un moment històric que ens
ha deixat un llegat urbanístic i arquitèctonic fruit de prioritzar la
rendibilitat per davant de la qualitat, que ara contemplem amb els ulls mig
clucs per a no prendre mal, i que ha ferit el nostre sentiment de pertinença
basat, en bona part, en la identificació que podem tenir amb l’entorn que ens
envolta. Quantes
de les coses que han canviat depenien exclusivament de la nostra pròpia
responsabilitat individual? Mirar el passat és molt més fàcil que intuir –ja no
dic predir- el futur. Però quan el passat era present, i un present farcit de
lloguers milionaris, de promocions immobiliàries a preu d’or que es venien
sobre plànol, d’ingressos substanciosos a partir de les llicències d’obres,
d’autocomplaença a desdir, i de joves de 18 anys amb Audis o BMW’S, a qui li
importava el futur? Més enllà de la crisi global, vivim avui la crisi que ens
correspon en magnitud a un miracle econòmic amb peus de fang, desenvolupat al
llarg d’una dotzena d’anys. Vivim el que correspon a l’haver viscut enmig d’una
petita/gran mentida sustentada, en bona part, sobre els fonaments de
l’especulació cobdiciosa, consentida i instituïda, en el que fou l’expressió
màxima d’un dels nostres pecats capitals contemporanis.
Vaig situar l’inici del relat dels fets el 9 de gener del 1992, quan
s’inaugurà l’autopista A-16, avui C-32, una de les peces claus, que no l’única,
en el desenvolupament de la vila dels darrers vint anys, un periode que hem
viscut a cavall de les dues crisis: la post-olímpica i l’actual, i que podria
explicar-se a partir de 6 arguments bàsics que poden col.locar en l’ordre que
vulguin.
Primer: Sitges i el seu encant. Bona part del nostre destí ha tingut, té, i
tindrà relació amb l’indubtable i intemporal magnetisme que despren Sitges com
a indret, per totes aquelles raons que vostès ja saben -començant pel
microclima- i que és en debades reiterar.
Segon: la millora de les comunicacions. En especial, la construcció de l’autopista que,
més que acostar Sitges a Barcelona, ha acostat la capital a Sitges, per bé i
per mal.
Tercer: la cojuntura econòmica. L’obtenció de finançament sense massa
restriccions, i la capacitat d’endeutar-se com si no hi hagués un demà,
facilitaren en extrem l’expansió d’un model econòmic on, davant dels guanys de
l’economia especulativa, l’economia productiva, la veritable, la de debò,
estava tocada de mort.
Quart: el marc legal. A Sitges, l’existència d’un pla general molt
permissiu i interpretable, que desembocà en unes normes subsidiàries encara més
interpretables, que es combinaren amb una llei estatal del sòl que obria la
porta a les indemnitzacions milionàries si es volia canviar quelcom del
planejament existent, no facilità gens les coses. Avui no ho recorda ningú,
però la redacció d’un pla general poc o gens interpretable esdevingué una
veritable obsessió pels responsables polítics que ens han gestionat.
Cinquè: la batalla entre els interessos públics i els
privats. Aquesta història
és, també, la de la pugna entre la institució que ha de vetllar pels interessos
de la ciutadania i assumir els serveis públics compromesos -des dels condicionants
d’un model de finançament inadequat, i, per tant, massa dependent dels
ingressos no corrents propis de les tramitacions urbanístiques- i les grans
empreses amb capacitat de comprar terrenys i d’exercir un poder d’influència
sobre les decisions administratives que les afecten, siguin les preses des de
l’àmbit local, o des de més amunt. Si s’hi afegeix un govern excessivament
debilitat per a fer front a la pressió, o excessivament complaent davant de
determinades contrapartides, el model de negoci té via lliure per avançar
imparable sense límits.
Sisè: la responsabilitat ciutadana, per acció o
omissió. El que hem viscut
té tant de legítim com de pervers, pel fet que ha posat contra les cordes un
model de vida. Sense necessitat d’estirar-se els cabells, quan gairebé val més
el terreny que es trepitja que les persones que hi viuen no es pot esperar que
el nostre comportament ètic sigui el mateix que podien tenir els sitgetans de
fa un segle, envoltats en l’idíl.lic món de les vinyes dels luministes, i
allunyats de la capital que semblava a la quinta forca. Sense poder decidir com
poden decidir els polítics, les nostres accions, o no accions, també han
decidit els destins del Sitges que tenim avui, encara que continuem defensant
el de tota la vida.
El 27 de Juliol del 2005, gairebé 8 anys després que el tribunal suprem
declarés la nulitat del pla general del 1989, que obrí les portes a les
inefables normes subsidiàries, l’Ajuntament de Sitges aprovà el nou pla general,
nascut d’un procés atzarós a cavall de dues legislatures, i en el qual hi
coincidiren un munt de conflictes d’àmbit legal, polític i ciutadà, esperonats
per conceptes com el creixement sostenible i la massificació. Quantes vivendes es
construiren mentrestant? Quantes promocions es van vendre? Quantes llicències
d’obres es van cobrar? Quants conflictes s’obriren per mor de les llacunes
interpretatives de les normes subsidiàries? Quants nous sitgetans van arribar i
quants van haver de marxar per no poder pagar una casa? En números rodons, segons
l’Institut d’estadística de Catalunya, entre el 1997, any de la suspensió del
pla general del 89, i el 2005, any de l’aprovació del pla general avui vigent,
a Sitges s’iniciaren un total de…… 5.000 vivendes. Només el 1999 se n’iniciaren
910. El 2009 se n’iniciaren 10 i l’any passat 19. Definitori. El llarg procés
de redacció del pla general evidencià l’asincronisme entre els timings
de la política i de l’administració respecte els de la vida real. S’aprovava el
mal menor, el resultat d’un Sitges que volia i dolia, que li volia demanar a la
vida que li tornés la imatge de postal del passat, i a la vegada no volia
renunciar als guanys econòmics del present… una utopia.
La segona legislatura de Baijet, que no acabà millor que la segona de
Junyent o la segona de Serra, deixà –amb tots els matisos que vulguin- la
mateixa gran lliçó humana que aquelles. En aquesta vida, se sigui alcalde,
president d’entitat, empresari d’èxit, jugador de futbol, o voluntari d’una
associació, és importantíssim saber-se envoltar de persones que no ens allunyin
de la realitat, i que siguin capaces d’afrontar-la des de la capacitat intelectual,
l’empenta emocional, el rigor, el coneixement, l’honorabilitat, la modèstia, i la
sensibilitat i la fermesa a l’hora de prendre decisions i saber-les defensar.
Valgui aquest consell de l’experiència pels alcaldes de l’ahir, de l’avui i del
demà, perquè si no
aconsegueixen crear aquest entorn adequat, el fracàs els esperarà més
tard o més d’hora, amb major o menor contundència.
dijous, 10 de novembre del 2011
Subscriure's a:
Missatges (Atom)