divendres, 5 de setembre del 2008

Una immersió en Beethoven: Julius Katchen












Julius Katchen (1926-1969) Foto:DECCA

1973 més o menys. Il.lusionat de tenir el primer aparell reproductor al cotxe, el meu pare havia comprat una cassette pre-enregistrada del concert per a piano número 5 de Beethoven, popularment conegut amb el renom de Emperador. Crec tenir prop de 10 versions diferents d'aquesta obra que m'entusiasma, però cap m'ha arribat a colpir tant, com la continguda en aquella cinta que, fins l'arribada del CD, sempre vaig guardar amb cura, per por de fer-la malbé per l'ús indiscriminat. Confesso sentirme més proper a Bach, Beethoven o Tchaikovsky, que del gran Mozart. I, de tot el repertori del geni de Bonn, els cinc concerts per a piano són una de les joies que sempre em ve de gust escoltar.

Han passat trenta-cinc anys, i segueixo sense trobar substitut a la interpretació de Julius Katchen, en companyia de la Orquestra Simfònica de Londres, dirigida per Pierino Gamba. L'enregistrament, de l'any 1963, és de DECCA. El pianista preferit de Montserrat Caballé tenia aleshores 37 anys, i Gamba... 26! El Rondò-Allegro final és ple d'una força i vitalitat esborronadores.

Boomp3.com