L'enlluernador interior del Cau Ferrat |
Vent del Cau
XI
Haig d'anar per feina. Els proposo un seguit d'apunts sobre la visita
comentada que, entre cansada, feliç i convençuda, conduí la directora del
consorci per les buides sales del Cau Ferrat, de Can Rocamora i del Maricel el
passat divendres 13 de juny. Des del record que permet la memòria i la
capacitat limitada d'imaginar el futur, arrenca la recta final de la reforma
dels museus, aquella que va iniciar-se el gener del 2010, i que, si no hi ha
cap daltabaix, acabarà al punt de bufar la cinquena espelma del pastís. És una
alegria, amb matisos. Per primer cop, ens disposem a fer sencer el que serà el
recorregut tipus per a qualsevol visitant del conjunt patrimonial. Entrem per
Can Rocamora. I no és una entrada fàcil. La combinació del mostrador d'atenció
al públic, amb la columna de l'ascensor, el recuperat arc apuntat del segle
XVII i els accessos al Cau i al Maricel, deixa un espai escanyat pels
requeriments i les funcionalitats exigides. Fora del plànol i dels alçats, hom
comença a adonar-se'n de la complexitat d'adaptar a la normativa un volum llarg,
estret, i apedaçat per les successives intervencions arquitectòniques de la
història.
El Cau enlluerna de bonic. I veure'l buit també té el seu encant....
L'única -i gran- pena del Cau Ferrat és haver d'accedir-hi pel sota
escala, i, a la vegada, haver d'assumir que, per raons de seguretat
irrenunciables, la porta d'entrada del carrer romandrà permanentment tancada,
anorreant una de les grans perspectives que, per la seva bellesa, atreia als
passants del carrer Fonollar, captivats per la visió incomparable de la casa de
Rusiñol. Superat el mal tràngol amb resignació cristiana, la resta enlluerna de
debò. Veure el Cau buit té el seu què. L'encant del minimalisme de les parets
nues permet que el blauet ens amari
com no ho tornarà a fer mai més. Una tonalitat sensacional que, combinada amb
la restauració dels vitralls i les rajoles de ceràmica -les salvades i les cuites
de bell nou-, forma un conjunt elogiable i difícilment qüestionable, tenint en
compte la degradació a la qual s'havia arribat. Fins i tot el paviment del
brollador ha perdut, per fortuna, aquell aspecte brillant de cambra de bany que
tenia el darrer cop que ens hi passejarem el maig del 2013. Amb aquestes bones
sensacions inicials pugem al gran saló. La necessitat d'anivellar-ne el terra
ha tingut conseqüències menors en l'alçada
dels festejadors i en les bases de les columnes; res que enterboleixi un
impacte visual que continua intacte.
El Maricel serà millor que abans, però el veig a mig camí del que hagués pogut ser.
Per l'obertura situada al costat dels dos Grecos, tornem a Can Rocamora, convertida en la balda que connecta
dos mons complementaris. Els aiguamanils traslladats fan goig. La llar de
foc.... la llar de foc sembla nova de trinca. Exageradament nova. Acostumat com
estava als maons ennegrits, ara semblen trets de fàbrica. Nets. Impecables.
Virginals de cendra i de vivències. Ho compensa el gran treball de recuperació
de la resta. Estem en l'únic espai on el visitant podrà reposar en un itinerari
que es preveu llarg, perquè unifica el que, fins avui, podia visitar-se per separat.
Això no és un tema menor. En la pràctica, està per veure si la priorització del
discurs museogràfic pot repercutir en quelcom molt important en el dia a dia de
qualsevol museu, i també en el dels nostres: el risc que el públic es cansi o
s'avorreixi per mor d'una activitat que, més enllà de l'indiscutible interès,
pugui resultar excessiva en durada i contingut, sense massa possibilitat de fer
un recés com cal que ajudi a refrescar la motivació inicial per a seguir. Fa
vint anys els puc assegurar que pocs grups aguantaven amb esperit una visita conjunta
de Cau Ferrat i Maricel, per l'atenció que requereix un entorn farcit de peces
d'art necessitades d'una mínima explicació. Està clar que ara la climatització
i el replantejat discurs temàtic en facilitarà la comoditat, però no puc evitar
pensar en si s'ha perdut l'oportunitat d'oxigenar una mica l'ànima de
l'espectador, tenint en compte l'ubicació privilegiada de l'edifici.
La terrassa de dalt de tot de Maricel |
Malauradament,
l'atzarós procés de la reformulació del projecte arran de la controvèrsia de la
façana ha acabat escombrant de manera oberta altres questions que poden
esdevenir fonamentals quan es parla de promoure un museu del segle XXI, i de la
necessitat d'atraure visitants a través d'al·licients extramuseístics. Penso en
això mentre sortim de la funcional sala d'exposicions temporals situada al darrer
pis de Can Rocamora, i ens endinsem a la diàfana segona planta del Maricel, que
aprofita el que era l'antic apartament del doctor Pérez Rosales amb l'afegit
d'una petita sala que esdevindrà aula de formació. La zona dóna a una gran terrassa
amb vistes immaculades, que no es podrà obrir gairebé mai per a no malmetre,
com és obvi, el microclima interior. Partint de l'evidència que sempre hi haurà
més persones que veuran el mar des dels museus que no a l'inrevés, no se si
hagués pagat la pena renunciar a part de l'espai expositiu en favor de proposar
quelcom que, per si sol, justificaria la visita de molts dels qui pagarien per
prendre qualsevol cosa en un escenari únic i irrepetible.
El mirador del Maricel, amb la nova porta que el separa de l'àmbit que mena a la sala Sert |
La icona del Maricel és la sala gòtica i el mirador de bellesa
hipnòtica. El racó que serà testimoni d'infinits selfies. La cirereta del pastís arriba a les acaballes de la visita
i respon a les expectatives, amb l'afegit de la bellíssima porta d'arc de fusta
blanca envidriada que el separa del passadís que mena a la sala Sert. M'aturo
aquí. Ara toca mirar endavant i intentar aprendre de les lliçons del que queda
enrere...